Κάποιες φορές οι γονείς παραπονιούνται πως ενώ το ένα τους παιδί μαθαίνει πολύ εύκολα Αγγλικά, το άλλο δυσκολεύεται με αποτέλεσμα να υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ τους. Όμως, μαθαίνουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο;
Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, έχει τους δικούς του ρυθμούς εκμάθησης, τον δικό του τρόπο να αντιλαμβάνεται και να αφομοιώνει τη γνώση. Λόγου χάρη, κάποιοι μαθητές μαθαίνουν κατά τη διάρκεια της παράδοσης, χωρίς να χρειάζεται να μελετήσουν για πολλή ώρα στο σπίτι, ενώ άλλοι που, αν δεν διαβάσουν τις σημειώσεις τους, δεν μπορούν να αφομοιώσουν τις γνώσεις. Σύμφωνα με τους ειδικούς, μάλιστα, υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι μάθησης που καλύπτουν το σύνολο των μαθητών. Οι τύποι αυτοί δεν σχετίζονται με την ηλικία του μαθητή, αλλά με τον τρόπο που μαθαίνει πιο εύκολα ο καθένας: άλλος μαθαίνει καλύτερα ακούγοντας, άλλος βλέποντας γραπτώς όσα χρειάζεται να αφομοιώσει και άλλος μέσω της κίνησης και των αισθήσεων.
Ο ακουστικός τύπος μάθησης είναι αυτός κατά τον οποίον τα παιδιά ή οι ενήλικες εμπεδώνουν τη γνώση με το να ακούν το δάσκαλο να αναλύει το εκάστοτε κομμάτι της ύλης και να το εξηγεί ξεκάθαρα και δυνατά. Με αυτόν τον τρόπο, κεντρίζεται η προσοχή των μαθητών, οι οποίοι καταφέρνουν να αφομοιώσουν τη γνώση χωρίς να χρειάζεται να αφιερώσουν πολύ χρόνο για διάβασμα στο σπίτι.
Για να μπορέσει να λειτουργήσει, βέβαια, αυτή η ικανότητα υπέρ του μαθητή, πρέπει να είναι συγκεντρωμένος στις παραδόσεις του μαθήματος, δίνοντας την απαραίτητη προσοχή στο δάσκαλο. Επιπλέον, μία τεχνική που βοηθάει πολύ τα άτομα που ανήκουν στον τύπο της ακουστικής μάθησης είναι το να διαβάζουν “απέξω” το μάθημα της ημέρας, δηλαδή φωναχτά, όπως επίσης το να επαναλαμβάνει φωναχτά τα βασικά σημεία του κάθε μαθήματος: αναπαράγοντας, για παράδειγμα, στο μάθημα των Μαθηματικών τους βασικούς τύπους, ο μαθητής αφομοιώνει ευκολότερα τη γνώση.
Ο δεύτερος τύπος μάθησης που διακρίνουν οι επιστήμονες είναι η οπτική μάθηση, ή αυτό που λέμε συνήθως “οπτικός τύπος”. Αυτός ο τύπος μαθητή είναι αποδοτικότερος όταν βλέπει το μάθημα γραμμένο είτε στο βιβλίο είτε στις λεπτομερείς σημειώσεις που κρατάει ο ίδιος, Γράφοντας όλα όσα πρέπει να μάθει, καταφέρνει να του εντυπωθεί η γνώση στο μυαλό.
Ο οπτικός τύπος μαθητή χρειάζεται συνήθως αρκετή ώρα για τη μελέτη του, αφού για να αφομοιώσει τη γνώση χρειάζεται να υπογραμμίζει, να κρατά σημειώσεις και να φτιάχνει το σχεδιάγραμμα του μαθήματος κάθε φορά. Για να είναι αποτελεσματική η οπτική μάθηση είναι απαραίτητη η απόλυτη συγκέντρωση του μαθητή, όπως επίσης η απουσία θορύβων.
Ο τελευταίος τύπος μάθησης είναι αυτός της κιναισθητικής. Οι μαθητές που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία μαθαίνουν μόνο “χειροπιαστά”. Τι σημαίνει αυτό; Ότι για να μάθουν πρέπει να χρησιμοποιήσουν τις αισθήσεις τους. Για παράδειγμα, αυτού του τύπου ο μαθητής θα μάθει την ύλη της Φυσικής ή της Χημείας μόνο μέσω των πειραμάτων. Η ενεργή συμμετοχή του παιδιού στη μάθηση είναι δηλαδή αυτό που το βοηθά να εμπεδώσει το μάθημα και να μην ξεχάσει όσα πρέπει να γνωρίζει.
Καθώς ο κιναισθητικός τύπος δεν μπορεί να έχει τα αποτελέσματα που πρέπει σε όλα τα μαθήματα λόγω της φύσης τους, όπως λόγου χάρη στα Αγγλικά που δεν διδάσκονται μέσω πειραμάτων, σημαντική είναι η χρήση της τεχνολογίας, που μέσω εφαρμογών και εργαλείων κάνει παραστατικό οποιουδήποτε είδους μάθημα.
Εσείς σε ποιον τύπο ανήκετε;